دعای فرج برخی از ابعاد اقتصادی حادثه کربلا - مسجدولیّ عصر(عجّل الله فرجه)محمّدآبادابوزیدآباد
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
مسجدولیّ عصر(عجّل الله فرجه)محمّدآبادابوزیدآباد

                                       بسم الله الرحمن الرحیم

                         نمایش تصویر در وضیعت عادی

 

هر اتفاق و حادثه ای که در عالم واقع می شود یک سری پیامدها و اثراتی را بر افراد و محیط پیرامون خود به دنبال دارد. نوع تأثیر و میزان اثرگذاری یه واقعه ارتباط مستقیم با نوع و میزان گستره آن واقعه دارد. اثر مثبت و یا منفی یک حادثه بر افراد و جامعه بستگی به روحیات افراد آن جامعه نیز دارد. در مورد حادثه و واقعه دلخراش و جگرسوز کربلا گفته ها و نوشته های فراوانی ،نوشته و گفته شده است و این واقعه از ابعاد و زوایای متفاوتی مورد بررسی قرار گرفته است. آنچه در این نوشتار مختصر می آید بررسی حادثه کربلا از بـُعد اقتصادی آن می باشد که بصورت خلاصه تقدیم محبان و شیفتگان و شیعیان حضرت اباعبدالله  الحسین علیه السلام می کنم .

1-در فرازی از زیارت حضزت سید الشهدا علیه السلام آمده است: أَشْهَدُ أَنَّکَ قَدْ أَقَمْتَ الصَّلَاةَ وَ آتَیْتَ الزَّکَاة...شهادت می دهم که تو نماز را بر پا داشتی و زکات دادی...(الکافی- ج‏4- ص‏572) امر به زکات یکی از برنامه های اقتصادی خداست که آن امام در صحنه عاشورا آن را در تمامی ابعاد آن پیاده کردند و زکات خود را تمام و کمال پرداخت کردند. مگر نه اینست که در کلام جد آن سرور  آمده است: لکل شیء زکاة. برای هر چیزی زکاتی است.(امالی صدوق-مجلس15) بنابر این حضرت در کربلا زکات تمام ابعاد زندگی خود را پرداخت نمودند. زکات حیات ،زکات فرزندان،زکات عزت و آبرو،زکات یاران و زکات هستی و وجود خود و.....

 2- جهت دادن به هزینه کردن اموال در زندگی. امام حسین علیه السلام با قیام وشهادت خود باعث شدند که مردم بخشی از اموال خود را به صورت مستمر و ثابت در مجالس آن امام همام هزینه کنند و در حقیقت اموال خود را به صورت هدف مند و جهت دار در راه اعتلای دین به کار گیرند، آن هم بدون هیچ گونه اجبار و اکراهی؛ که نمونه های آن در تهیه پرچم و اسباب عزاداری و اطعام طعام حتی در بین برخی از پیروان دیگر ادیان دیده می شود.






نوشته شده در تاریخ شنبه 90 آذر 19 توسط کانون فرهنگی مسجد ولی عصر(عج) محمدآباد ابوزیدآباد
طبقه بندی: ابعاد اقتصادی قیام امام حسین علیه السلام
مرجع دریافت قالبها و ابزارهای مذهبی
By Ashoora.ir & Blog Skin

ابزار وبلاگ